Kjøpsvilkår

Retur og reklamasjon

Frøya Gourmet har kvalitetsgaranti på alle produkter. Oppdager du feil eller mangler ved produktet du har kjøpt, kontakter du oss så snart som mulig. Ved godkjent reklamasjon erstatter vi varene kostnadsfritt med en tilsvarende vare. Hvis du allikevel ikke skulle være fornøyd med den nye varen, henter vi varen og du får tilbake pengene. Husk å pakk inn varen godt, og oppbevar den i fryseren til vi får hentet varen. Alle våre kunder skal alltid være 100% fornøyd med alle produkter som kjøpes hos Frøya Gourmet.


1. Avtalen

2. Partene

3. Priser

4. Avtaleinngåelsen

5. Ordrebekreftelse

6. Betaling

7. Levering m.v.

8. Risikoen for varen

9. Angrerett

10. Undersøkelsesplikt

11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

13. Kjøperens rettigheter ved mangel

14. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

15. Garanti

16. Personopplysninger

17. Konfliktløsning


Innledning:

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av Forbrukerombudet. Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse salgsbetingelsene.I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten utfylles med relevante lovbestemmelser.


1. Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser),eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.


2. Partene

Selger:

Firmanavn: Frøya Gourmet AS

Kontaktadresse: Øverveien 12 7260 Sistranda

E-post: post@froyagourmet.no

Telefonnummer: 21655555

Organisasjonsnummer: 920741436


Kjøper er den person som foretar bestillingen.


3. Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift.

Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter(merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt.


4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av Frøya Gourmet. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive-eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.


5. Ordrebekreftelse

Når Frøya Gourmet har mottatt kjøperens bestilling, sender Frøya Gourmet en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.


6. Betaling

Frøya Gourmet kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan Frøya Gourmet reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen.


1. Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.

2. Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren(kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling.

3. Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk avkortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.

4. Vipps er en betalingsform knyttet til en innskuddskonto. Bruk av vipps medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.


7.Levering m.v.

Levering av varen fra Frøya Gourmet til kjøperen skjer på avtalt sted og tidspunkt, på det stedet som er valgt i nettbutikken. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid og senest 20 dager etter bestillingen fra kunden.


8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når varen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen fortap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.


9. Angrerett

Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettslovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selvom det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Kjøperen må gi Frøya Gourmet beskjed om bruk av angreretten innen14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettsskjema er mottatt. Kjøperen sender angrerettskjema til post@froyagourmet.no.Skjema finner du på www.froyagourmet.no.

Angrefristen starter å løpe fra den dagen kjøperen mottarangrerettsskjema og opplysningene. Har Frøya Gourmet ikke mottatt tilstrekkelig informasjon eller angrerettsskjema, vil angrefristen likevel gå ut 3 måneder etter at varen er mottatt. Dersom kjøperen ikke har fått informasjon om angrerett i det hele tatt, vil fristen være 1 år. Meldingen fra kjøper til Frøya Gourmet om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig(angrerettsskjema, e-post, eller brev)4 Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for Sparebankforeningens og Finansnæringens hovedorganisasjon – Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort –forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11. 

5. Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m.

6.  Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2.7 Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven). Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til Frøya Gourmet innen rimelig tid. Frøya Gourmet er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag Frøya Gourmet mottar varen, henteseddel eller varen er stilt til vår rådighet. Frøya Gourmet kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men kan kreve at kjøperen skal betale kostnadene for retur forsendelsen. Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til Frøya Gourmet i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Kjøperen bør levere varen tilbake til selgeren i originalemballasjen hvis dette er mulig.


10. Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varene, anbefales det at varene undersøkes innen rimelig tid om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om det har mangler.Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.


11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse. 

Dersom det er en mangel ved varene, må kjøperen innen rimelig tid etter at det er oppdaget, gi Frøya Gourmet beskjed om mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varene. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).

Meldingen til Frøya Gourmet eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).


12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom Frøya Gourmet ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.


Oppfyllelse: Dersom Frøya Gourmet ikke leverer varene på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra Frøya Gourmet. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som Frøya Gourmet ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad.


Heving: Kjøperen kan heve avtalen med Frøya Gourmet dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis Frøya Gourmet ikke leverer varene innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre Frøya Gourmet har sagt at vi ikke kan oppfylle innen fristen.


Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra Frøya Gourmet side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.Kjøperen må melde krav til Frøya Gourmet ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.


13. Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varene har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og ny levering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra Frøya Gourmet. Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at Frøya Gourmet retter mangelen eller leverer tilsvarende vare. Frøya Gourmet kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller selgeren krever levering som påfører urimelige kostnader. Frøya Gourmet skal foreta rettingen eller leveringen innen rimelig tid. Retting eller levering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Frøya Gourmet kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller ny levering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan Frøya Gourmet tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.


Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller om leveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag. 


Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.


Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk kunden lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11.Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.


14. Frøya Gourmet sine rettigheter ved kjøperens mislighold.

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes Frøya Gourmet eller forhold på Frøya Gourmet side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varene tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Frøya Gourmet kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke forskuddsbetalte uavhentede varer.


Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan Frøya Gourmet fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper Frøya Gourmet sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.


Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan Frøya Gourmet heve avtalen. Frøya Gourmet kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt. Frøya Gourmet kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som Frøya Gourmet har fastsatt. Frøya Gourmet kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.


Erstatning: Frøya Gourmet kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf.forbrukerkjøpslovens §46.


Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr:

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan Frøya Gourmet kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.


Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: 

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan Frøya Gourmet belaste kjøper med et gebyr på kr 150 + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varene til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. Garanti som gis av Frøya Gourmet, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 12 og 13. 


16. Personopplysninger

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan Frøya Gourmet kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at Frøya Gourmet skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre Frøya Gourmet har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at Frøya Gourmet skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

Frøya Gourmet kan kun innhente kjøperens personnummer dersom deter saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.


Hvis Frøya Gourmet vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må Frøya Gourmet innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Frøya Gourmet må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning. Kjøperen skal enkelt kunne kontakte Frøya Gourmet, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.


17. Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med Frøya Gourmet.Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak avForbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.13 Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.